f8
f1_ftitle
f1
המרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים מזמין אתכם לכינוס בנושא: הרפורמה בנמלים: מי כאן בעל הבית? מי ירוויח ומי יפסיד מהפרטת הנמלים? יום שלישי טז באב תשע"ג, 23 ביולי 2013, 16:45–20:00 במכון ון ליר בירושלים, רח' ז'בוטינסקי 43, ירושלים, טל' 02-5605222
חומרי עיון ותקשורת - ראו בהמשך
דוח הבנק העולמי 2002: ארגז כלים לביצוע רפורמות בנמלים
בשנת 2003 החליטה ממשלת ישראל על שינוי מבני בענף הנמלים שעיקרו הפיכת נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת, שנוהלו עד אז במסגרת רשות הנמלים, לשלוש חברות נמל ממשלתיות עצמאיות שיופרטו בהדרגה. נוסף על כך הוקמה חברה ממשלתית חדשה שתפקידה לנהל את נכסי הנמלים, להחכיר להם שטחים ולפתח את הנמלים. בשנת 2004 הושלם תהליך החקיקה וב-2005 הסתיים השלב הראשון של הרפורמה: חברת הניהול וחברות הנמל החלו לפעול. שש שנים לאחר שהציג משרד האוצר את מטרות הרפורמה בנמלי הים – הפחתת מחירים, שיפור השירות, התייעלות וחיסכון למשק – הצביעה ועדת טרכטנברג על תפקודם הלא יעיל של נמלי ישראל, המאלץ את סוחרי החוץ לשאת בעלויות גבוהות מאוד. השינוי המבני בענף הנמלים טרם בוצע בשני הנמלים הגדולים והמשמעותיים ביותר למשק – נמל חיפה ונמל אשדוד. הרפורמה טרם הגשימה את מטרותיה, וההסכמים וההבנות שהתקבלו בעת ניהול המשא ומתן על הרפורמה הופרו. מדוע לא השיגה הרפורמה את מטרותיה? איך מחלקים נמל וקובעים מה יישאר בידי המדינה ומה יעבור לשוק תחרותי? האם כל האמצעים כשרים בדרך להפרטה (שימוש בצבא, הגבלת זכות השביתה בחקיקה)? מה ניתן ללמוד ממיעוט המתמודדים על רכישת חברת נמל אילת ומהמחיר שהתקבל עבור הזיכיון, ומה השתנה בנמל מאז עבר לידיים פרטיות? האם הסכמת העובדים לרפורמה היא רק שאלה של מחיר? ומהי עמדת ההסתדרות בנוגע להפרטה שאינה פוגעת בהסכמים קיבוציים ושומרת על התאגדות העובדים? שאלות אלה ואחרות יידונו בכינוס, בעקבות הכרזתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בראשית יולי 2013 על פרסום שני מכרזים להקמת נמלים פרטיים בחיפה ובאשדוד.
התכנסות מנחה הכינוס: שאול אמסטרדמסקי, עיתונאי, כלכליסט 17:00–17:50 הרפורמה בנמלים: היכן עובר הגבול בין הפרטי לציבורי? מי כאן בעל הבית? ד"ר אייל טבת, חוקר הפרטה של תשתיות ומחבר נייר עמדה בנושא הרפורמה בנמלים, במרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים משילות וממשל מנקודת מבטו של הצרכן מוטי שפירא, מנכ"ל להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל התאחדות התעשיינים: עמדת בעלי המטענים נתנאל היימן, מנהל המחלקה לכלכלת עסקים בהתאחדות התעשיינים 17:50–20:00 הקמת שני נמלים פרטיים: מי ירוויח? מי יפסיד? האם אפשר לפתוח את הנמלים לתחרות הוגנת? עו"ד דידי לחמן-מסר, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחום הכלכלי-פיסקלי; חברה בוועדת ההיגוי במרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים הפרטה: שיתוף העובדים ביצירת ערך מוסף רו"ח גדעון סיטרמן, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד; לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה
יישום רפורמות ותהליכי הפרטה יכולים להיעשות בשיתוף העובדים ולא נגדם ד"ר איתן לסרי, חוקר הפרטה, המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת בר-אילן; לשעבר יועץ לראש הממשלה הרפורמה בנמלים :עמדת ועד העובדים מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה האם ההפרטה היא מטרה או אמצעי? מקומה של ההסתדרות בתהליך צבי גוטוטר, מ"מ יו"ר ההסתדרות מגיב: פרופ' ח"כ אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת הכניסה חופשית (הרשמה מראש) תמונות שיצולמו במהלך האירוע יפורסמו באתר המכון וברשתות החברתיות לפרטים נוספים: נעמיקה ציון 054-7689181, nomika@migvan.org.il f9
|