f1_ftitle
f1
f5
מחבר/ת:
גיא רולניק, דה-מרקר, 10.3.11
f2_ftitle
f2
ענקית התעשייה, האנרגיה והפיננסים הגלובלית GE פירסמה בחודש שעבר סקר בינלאומי בנושא חדשנות. לרגל הסקר נפגשה סמנכ"לית השיווק של החברה הבת, קומסטוק, עם כתב TheMarker. במעמד מסוג זה אנחנו מורגלים לשמוע מנציגה של החברה הזרה שישראל היא המדינה החדשנית/היצירתית/המתקדמת/המעניינת ביותר בעולם או שהיא לפחות נמצאת בראש הרשימה. העורכים כבר המתינו לכותרת הרגילה.
כמה מאכזב: הסקר הבינלאומי של GE מעלה כי ישראל לא נמנית עם המדינות החדשניות ביותר בעולם. מבין אלפי המנהלים שהשתתפו בסקר, רק 6.5% הזכירו אותה כמדינה חדשנית. אבל רגע, מה זה הנתון הזה, 49%, שגם הוא מופיע בסקר של GE? ובכן, מתברר שיש מבחן אחד שבו הגיעה ישראל לאחד המקומות הגבוהים בעולם. מתברר שבעוד שבקרב הגויים רק 6.5% חושבים שישראל היא מעוז החדשנות, הרי שבקרב המנהלים הישראלים שהשתתפו בסקר של GE, שיעור הנשאלים הסבורים שאנחנו מדינה חדשנית הוא 49%.
האם התכונה הזאת מאפיינת את המגזר העסקי הישראלי? מתברר שלא: תופעה דומה נצפית גם במבחני פיז"ה הבינלאומיים, הבוחנים את מערכת החינוך. ישראל מקבלת שם בעשור האחרון ציונים מהנמוכים בעולם - אבל כשהתלמידים הישראלים מסיימים את הבחינה ונשאלים על ידי הבוחן איך היה, הם מגלים ביטחון עצמי גדול. היה אחלה.
הנרקיסיזם, ההערצה העצמית והביטחון העודף מסתמנים כתופעה לאומית, יחד עם הפלאפל, החוצפה וחוסר העניין בהגדרה של גבולות, באשר הם. בראשון השבוע אישרה הממשלה את כניסתה של חברת החשמל לשוק האינטרנט הישראלי. שש שנים לאחר הפרטת בזק ו-12 שנה לאחר כניסת חברת הלוויין לשוק התקשורת הישראלית, נאלצה הממשלה להודות שהרפורמות שביצעה בתחום התקשורת נכשלו ושהיא צריכה לחזור ולהיכנס לשוק הזה באמצעות המונופול הכבד מכולם: חברת חשמל.
אי אפשר לבוא עכשיו בטענות לממשלה. לאחר שנים ארוכות שבהן מכרנו לעצמנו סיפורים על הקדמה של שוק התקשורת הישראלית, הבין שר התקשורת משה כחלון שצריך להביט במראה ולהודות במציאות הישראלית: מחירי הסלולר בישראל הם מהגבוהים בעולם, והאינטרנט - סמל הקדמה והטכנולוגיה - הוא מהיקרים והאטיים בעולם. עם פרסום החלטת הממשלה חזרנו לפרסם השבוע את מחירי האינטרנט הגלובליים: המדינות שבהן המחירים הם הגבוהים בעולם המערבי הן מקסיקו וטורקיה - ואחריהן ישראל. בבריטניה, באיטליה, ביפן ובגרמניה מחירי האינטרנט המהיר נמוכים ב-50%-80%. כיצד מתיישבת התדמית של ישראל כמדינה טכנולוגית, תקשורתית ומחוברת עם מיקומה לצד טורקיה ומקסיקו? די טוב למעשה: גם במבחני פיז"ה מצאה את עצמה ישראל קרובה יותר לתוצאות של המדינות המפגרות ביותר ב-OECD, כמו מקסיקו, מאשר למדינות המתקדמות בעולם כמו פינלנד, סינגפור, שוודיה, בריטניה, ארה"ב ויפן.
על פי ניתוח של הבנק העולמי, שפורסם בשבוע שעבר ב-TheMarker, רשת תקשורת בסיבים אופטיים, שתגיע לכל בית בישראל, עשויה לתרום מדי שנה כ-10 מיליארד שקל לתוצר הישראלי. חבל שמשרד התקשורת לא ביקש מהבנק העולמי להעריך כמה עשרות מיליארדי שקלים הפסידה המדינה בחמש השנים האחרונות כתוצאה מהפיגור של ישראל בשוק התקשורת.
מי שאחראי לכישלון בשוק התקשורת הם משרדי האוצר והתקשורת, שבמקום לקבוע למשק יעדי תחרותיות, פריון ואפקטיביות - בחרו במדיניות של הפרטה. זאת האחרונה התבררה ברוב המקרים ככישלון חרוץ, מאחר שמנגנון השוק לא מצליח תחת הרגולציה הישראלית ליצור פריון וקדמה, אלא בעיקר רנטות מונופוליסטיות עבור היזמים הפרטיים.
f9
|